Quote Of The Day

My Slide

Wednesday, January 21, 2009

Harga gula naik bulan depan?

BUKIT MERTAJAM 20 Jan. – Pengumuman kenaikan harga gula awal bulan depan dijangka tidak membebankan pengguna kerana ia dilakukan secara berperingkat.

“Kita belum putuskan sama ada kekal atau naikkan harga. Sama ada naik harga dengan peratus yang kecil atau besar, ia akan dilakukan berperingkat-peringkat,’’ kata Datuk Shahrir Abdul Samad.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna itu, harga pasaran gula pada masa ini ialah RM1.45 sekilogram.

Beliau berkata, pihaknya sedang mengkaji kemungkinan menaikkan harga selaras dengan pembaharuan kontrak pengimportan gula yang menyaksikan negara pembekal menaikkan harganya.

Menurut beliau, keputusan mengenai perkara tersebut akan dimuktamadkan selewat-lewatnya selepas perayaan Tahun Baru Cina ini.

“Kita import gula secara kontrak setiap tiga tahun. Harga gula bagi kontrak baru adalah lebih tinggi berbanding kontrak yang lama, jadi kita sedang kaji mengekalkan harga lama atau menaikkan sedikit.

“Kementerian akan mengumumkannya dalam masa terdekat, mungkin selepas perayaan Tahun Baru Cina,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Kesihatan dan Bahaya Gula di pasar raya besar Carrefour di sini hari ini.

Kempen anjuran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) itu turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Kassim dan Presiden CAP, SM. Mohamed Idris.

Shahrir berkata, kerajaan terpaksa mengimport gula secara kontrak jangka panjang bagi memastikan bekalannya sentiasa mencukupi terutama pada musim-musim perayaan.

No comments: