Quote Of The Day

My Slide

Wednesday, March 13, 2013

Umrah 2013 Part II

Assalamualaikum....wee....jumpa lagi untuk Part II....=)...so camne Part I punya story??.agak meleret x?..mungkin la kan..sebab banyak benor nak cite...hiiii...ok2.jom sambung cerita kita...

9Feb2013 hari yg ke2 di Bumi Mekah yg penuh Bakkah...3am..caltime di lobi sebelum bergerak ke MasjidilHaram...perasaan waktu ni..bercampur baur...perasaan nak sangat tgk Kaabah depan mata...tp dlm masa yang sama teringt dosa2 yg pernah kita buat sebelum2ni...dan banyaaaakkk lagi...

 okeh2...dlm 10 minit jalan dlm keadaan wudhuk(sebab nak buat tawaf kena ada wudhuk)..sampai ke dataran MasjidilHaram..mutawwif cerita sikit tentang sejarah2 berkenaan Mekah..masuk MasjidilHaram,simpan selipar..utk pertama kalinya, ak diizinkan utk melihat depan mata aku satu structure yang sangat indah...structure yang sangat besar...tersergam indah depan mata...xd kata2 lain yang bole gambarkan keindahan waktu tu...air mata yang mengalir tak perlu ditahan..rasa seronok....rasa sebak....semua ada...Allah makbulkan doa supaya dapat ak lihat Kaabah depan mata...
lepas tu bersiap utk buat Tawaf..niat tawaf then mula lah tawaf dari lampu hijau...7 pusingan..masa pusingan ke2 tu..ak ber4 da terpisah dengan mutawwif....tapi Alhamdulillah dipermudahkan urusan utk sempurkan tawaf...dalam jam 415am selesai buat tawaf...lepas setle solat sunat tawaf belakang Maqam Nabi Ibrahim...minum air zam2 sket then bersiap2 nak ke sa'ie...tp ak terdengar polis arab ni jerit2..ak xsure apa yg dijeritnya..tapi tak lama lepas tu azan pun berkumandang..masa tu xtau yang tu sebenarnya azan pertama..so kitorg pun terusla amik saf dekat dataran...last2...kul530 lebih tu 2nd azan n dlm 6am.baru solat subuh...selesai semua solat dalam 630am...haa,,yg istimewanya bila solat jemaah di MasjidilHaram ni adalah...setiap waktu pasti akan ada solat jenazah..dan pahala utk setiap kali kita solat jenazah adalah 1kiran...1 kiran ni adalah sebesar bukit Uhud..besar mana bukit uhud tu??..tunggu nanti .






ok...kitorg pn bergerak ke kawasan sa'ie..masa otw nak ke bukit safa tu,,selisih dengan mutawwif kumpulan kitorg yang dah pun selesai umrahnya...dia mmg F1...ahha...haa..urusan sa'ie ni kalau kita buat strait 7 pusingan, dalam 30-45 minit pun boleh selesai..tapi kitorg stle semua sa'ie + tahlul dlm kul830am..sebab masa pertengahan sa'ie tu ktorg berhenti utk ke tandas..jadi panjang la sikit masa tu...umrah yang pertama ni sa'ie nya ak buat di level 1 ak rasa..xsure level berapaa..tapi level yang ada bukit safa n marwah...


selesai bertahlul, ktorg pun bergerak keluar dari MasjidilHaram menuju ke hotel...suasana pagi tu cukup2 tenang,sejukk walaupun sedikit bingit sebab bunyi hon kenderaan tak berhenti2..tapi, kita tetap xsakit kepala..xrasa serabut...tak rasa nak marah pun...wpun bas hon sebelah telinga...=)..berkat di bumi Mekah pastinya...






sarapan pertama pagi tu, kitorg singgah di restoran berdepan dengan hotel. namanya Restoran Taj...
ni lah sarapan kitorg...chicken curry+roti...sangaatt sedapp...ditambahkan dengan fresh juice..tu yang warna kuning tu...SR5 aje...tapi sedap sangaat..selesai makan, masa untuk berehat...sepanjang haritu, semua aktiviti sendiri2je...pergi ke MasjidilHaram utk solat pun sendiri2..

Kt hotel, pihak travel menggunakan medium menampal notis utk memberitahu sebarang pergerakan kpd jemaah2...diorg akn tampal dekat kafe / kantin....so semua jemaah mmg akan alert lah...

okeh..kite masuk hari baru 10Feb..diberi koltime 730pg spy berkumpul di lobi utk sesi ziarah...dan sekali lagi kumpulan kitorg iaitu bas no 2..sekali lagi diuji...sepatutnya 4 bas yang dtg..tapi 3 je yang muncul...dan bas no 2 lah yang tak dtg..tunggu2 punya tunggu...tokei bas tutup fon suda...so mutawwif batalkan ziarah, dan jemaah diberi sehari lagi rehat...=)..jadi hari tu digunakan sebaiknya sbelah pagi utk rehat sebelum bergerak untuk zuhur di MasjidilHaram. Hari tu jugak kitorg amik kesempatan utk berjalan2 kt dlm AlBait Mall yg terletak betul2 berdepan pintu 1...Mall ni lebih kurang macam shopping komplex la...level2 midvalley pn ada...kt sini ktorg xberjalan banyak pn sebab nengok barang2nye macam branded je...satu2nya barang yg kitorg beli kt sini adalah.....


AISKRIMMM..!!!!

nilah aiskrimnya...


dan inilah kedainyaaa....


Esoknya 11Feb,tiada aktiviti ziarah yang disusun oleh andalusia...so kami buat aktiviti ziarah sendiri2...kalau semalamnya kitorg ke AlBait Mall..harini kitorg ke Safwa Tower yang terletak bersebelahan sebenarnya dengan Mall td...Dlm Safwa Towers ni banyak kedai2 makan yang menyediakan pelbagai jenis makanan..Felda D'Saji pn terletak di sini..jadi kalau rindukan masakan Malaysia bole la beli makanan kt sini. Range hrga sini...Nasi putih+Lauk+Sayur SR22...nampak mahal kan?..tapi portionnya utk 3 org makan...!!!...



 haa..tgkla antara kedai2 yang jual brang2..hampir semua kedai jual jubah n pakaian..lain2 ada jugak jual perfume..barang2 kegunaan harian...dan utk kesekian kalinya, kitorg beli aiskrim..yg ni harganya SR7...tapi sedap sangaaattttt...



Disebelah malamnya, pihak andalusia telah mengadakan tahlil arwah dan juga ceramah tentang tanah haram...=) di samping tu juga, ustaz yang bertugas pun ada mempromosikan beberapa brangan yang sememangnya dicari2 oleh jemaah2 ni..serbuk pucuk kurma...habbatusssauda madu, sabun zaitun la.minyak la dll...so tamatla cerita kita utk post ni....jumpa nex post yea....!!!

2 comments:

Firdzah said...

:) best bc kisah ko.. cant wait for the next post!

AFIQ zainal said...

tq kak long..tungguuuu...