Quote Of The Day

My Slide

Wednesday, April 22, 2009

Nescafe merosakkan jantung & buah pinggang

Salam semua...sedikit info mengenai kesihatan yang aku perolehi dari inbox emel aku...jadi aku rasa nak berkongsi sesuatu dengan korang semua...

1st artikel...


Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan…..

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun
akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya.
Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk
diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya.
Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad
menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah
dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya.
Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba
jantung / dada berdebar dengan laju.
1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh

2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun
mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau
kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang
namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu
kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya.semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat
permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan
penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau
sudah bermasalah.. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap
meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah
pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat
merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat
dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk
merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan
sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy
creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala
yang sewaktu dengannya
7.. Elakkan mandi selepas makan
8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air
kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga
pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah
kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang
sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi,
pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana
mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini
kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah
lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

Sekian wassalam wallahuaqlam. _,


'sharing is caring'

2nd artikel.

Dear Friends,

I'm strongly agreed on these issues because it happens to one of my friend
in HSS Integrated Consultant. Beliau sekarang menjalani rawatan dialysis
setiap 3 hari.

Now its been already 9 years he is suffering with this kidney problem. The
doctor yang check dia kata, the main cause is:
1. Breakfast with Nescafe
2. 10am break with Nescafe
3. Lunch with Nescafe ais
4. Minum petang also with Nescafe.
5. Malam supper pun pekena Nescafe.

So, hope for best for those who still love Nescafe

***tulisan berwarna merah je yang aku tulis..yang lain tu info dari inbox...

5 comments:

hpajb said...

salam, eh..utm skudai jugak ke??
komen about this artikel..sy dah lame tak amik nescafe cz rase macam amik dadah aje nnti. macam bergantung sgt

AFIQ zainal said...

aah...utm skudai juge...oho..sy kengkadang amik gak nes nih...huhuhuh...harapnya masih belum terlewat..

hpajb said...

amik course ape kat utm?

ファラ said...

nescafe...
aduh..
peminat nescafe macam ne ni..
huhuhuhuh

AFIQ zainal said...

amik letrek kat utm ni...huhuuh...

ha...kena slow benti minum nes la nampaknyanih...